Sunday, June 15, 2014

Sesungguhnya Dzat Allah Adalah Sesuatu Yang Agung, Dia Adalah Yang Maha Agung Dari Tiap-tiap Sesuatu Yang Agung, Maha Besar Dari Semua Yang Besar, Kerana Itulah Gunung Yang Besar Tidak Sanggup Memandang Dzat Allah..



[ لمتابعة رابط المشاركـــــــــة الأصلية للبيـــــــــــان ]
[Link untuk melihat postingan asal bayan]

الإمام ناصر محمد اليماني
Al-Imam Naser Mohammed Al-Yamani
04 - 08 - 1435
هـ
02 - 06 - 2014
مـ
07:43
صباحاً
ـــــــــــــــ
إن ذات الله شيءٌ عظيمٌ وهو الأعظم من كل شيءٍ عظيمٍ، ولذلك لم يتحمل رؤية ذات الله الجبلُ العظيم..

Sesungguhnya Dzat Allah Adalah Sesuatu Yang Agung, Dia Adalah Yang Maha Agung Dari Tiap-tiap Sesuatu Yang Agung, Maha Besar Dari Semua Yang Besar, Kerana Itulah Gunung Yang Besar Tidak Sanggup Memandang Dzat Allah..



بسم الله الرحمن الرحيم، والصلاة والسلام على كافة النّبيين وآلهم الطيبين والتّابعين الحَقّ إلى يوم الدين، أمّا بعد..
ويا كاظم أيّها الظالم لنفسه، لقد أجبناك من قبل يوم كنت تمهّد لما تريد حين كنت تريد أن تعلم ماذا سوف يكون جواب الإمام ناصر محمد إلى الدعاة إلى الإلحاد بالله وذلك مكرٌ منك لتستعد بالردّ لتلبس الحقّ بالباطل، وعلى كلِّ حالٍ..سواءً أكنتَ كاظماً أو الباحث عن البينةفأهم شيءٍ أنّك تعلم أننا نعلمُ من تكون فلا يخفون علينا أمثالك، وأهمّ شيءٍ إقامة الحجّة عليك بالحقِّ والحق أقول بإذن الله الأعظم في ذاته على كل شيءٍ عظيمٍ: فلن يتحمل رؤية عظمة ذات الله سبحانه إلا شيءٌ مثله وليس كمثله شيء في خلقه أجمعين مهما كان عظيماً، وحين أفتى اللهُ عبدَه ورسولَه موسى عليه الصلاة والسلام الذي طلب من ربِّه رؤية ذات ربِّه جهرةً فمن ثم أفتاه الله إنك لن تراني. والسؤال الذي يطرح نفسه: فهل يقصد الله أنه لن يرى ذات ربِّه لكونه ليس شيئاً في الوجود سبحانه؟ والجواب تجدونه في محكم الكتاب أنّ السبب هو أنّ موسى لن يرى ربَّه لكون نبيّ الله موسى عليه الصلاة والسلام لن يتحمل رؤية عظمة ذات ربِّه سبحانه! وأخبر نبيَّه أنه سوف يتجلى بذاته للجبل العظيم فإذا استقر الجبلُ العظيم مكانه أمام رؤية عظمة ذات الله فسوف تراني. أكرر القول؛ فإن استقر الجبل العظيم مكانه أمام رؤية عظمة ذات ربّه فهنا سوف يرى نبيُّ الله موسى ربَّه لكون الله قادر على أن يجعل عظمة العبيد كعظمة الأوتاد حتى يكونوا قادرين على تحمل رؤية عظمة ذات الله ولذلك قال الله لنبيه موسى: {قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي} [الأعراف:143].


Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Sholawat dan salam ke atas seluruh Nabi dan keluarga mereka yang suci, serta para pengikut kebenaran hinggalah Hari Kiamat,
amma ba’d..

Wahai Kadzim -yang menahan amarah-, wahai yang zalim terhadap dirinya sendiri, sesungguhnya kami telah menjawabmu sebelum hari engkau mempersiapkan apa-apa yang engkau mahu, ketika engkau ingin mengetahui apa kelak jawaban Al-Imam Naser Mohammed terhadap para penyeru atheisma yang menyeru pengingkaran terhadap Allah, dan demikian ini merupakan makar tipudaya darimu untuk mempersiapkan jawaban bagi mencampur-adukkan kebenaran dan kebatilan, bagaimanapun.. sama sahaja apakah engkau Kadzim –yang menahan amarah-, ataupun Al-Bahits ‘anil bayyinah -pencari bukti- (anggota forum), yang paling penting engkau sadar bahawa kami mengetahui siapa dirimu, kerana orang-orang yang sepertimu tidak tersembunyi dari kami.

Apa yang lebih penting adalah menegakkan hujjah terhadapmu dengan kebenaran, kerana kebenaranlah yang aku katakan dengan izin Allah yang Maha Agung pada DzatNya, melampaui segala sesuatu yang agung: Maka tidak akan sanggup melihat Keagungan Dzat Allah Maha Suci Dia, kecuali sesuatu yang serupa denganNya padahal tidak ada sesuatu apapun yang menyamaiNya pada ciptaanNya seluruhnya, meskipun sesuatu itu besar dan agung. Ketika Allah SWT berfirman kepada hambaNya dan rasulNya Musa AS, yang memohon dari Tuhannya untuk melihat Dzat Tuhannya secara langsung, lalu kemudian Allah SWT berfirman kepada Musa AS bahawasanya engkau sekali-kali tidak akan sanggup melihat Aku, persoalan yang muncul ialah: Adakah Allah SWT bermaksud bahawa Musa AS sekali-kali tidak akan sanggup melihat Dzat Tuhannya kerana Dia bukan sesuatu yang ada dalam kewujudan? Maha Suci Dia. Jawabannya akan kalian temukan dalam Muhkam Al-Qur’an, bahawasanya penyebab Musa AS tidak akan melihat Tuhannya adalah kerana Nabi Allah Musa AS sama sekali tidak sanggup menanggung daya penglihatan memandang Keagungan Dzat Tuhannya, Maha Suci Dia!

Allah SWT memberitahukan kepada NabiNya bahawasanya kelak Dia akan bertajalli dengan DzatNya kepada gunung yang besar, sekiranya gunung yang besar itu masih tetap di tempatnya menghadapi daya penglihatan Keagungan Dzat Tuhannya, maka di situ kelak Nabi Allah Musa AS akan dapat melihat Tuhannya, kerana Allah SWT Maha Berkuasa untuk menjadikan kekuatan hambaNya sama seperti kekuatan pasak-pasak bumi (Al-Autad), hingga mereka mampu tetap tegak bertahan menghadapi daya penglihatan terhadap Keagungan Dzat Allah. Sebab itu Allah SWT berfirman kepada NabiNya Musa AS:
Allah berfirman: Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau dia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu
Maha Benar Allah
(Al-A’raaf)

ولكن إذا لم يتحمل الجبل العظيم رؤية عظمة ذات الله فكيف يتحمل رؤية عظمة ذات الله الإنسان الضعيف!؟ فهنا لن يتحمل رؤيةَ عظمةِ ذات الربِّ إلا شيءٌ مثله، وليس كمثله شيء من خلقه أجمعين وهو السميع البصير. ومعلومٌ لغةً واصطلاحاً أن التجلّي يُقصد به الظهورتصديقاً لقول الله تعالى: {وَالنَّهَارِ‌ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾} [الليل]، أي ظهر وبانَ. ونستنبط من ذلك:  أن التجلّي يقصد به ظهور الشيء، ولذلك فلننظر إلى النتيجة من بعد تجلي ذات الربِّ للجبل العظيم فماذا حدث وهل استقر مكانه؟ والجواب قال الله تعالى:  {فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (143)}  صدق الله العظيم [الأعراف].
Akan tetapi, apabila gunung yang besar sahaja tidak sanggup tetap tegak bertahan menghadapi daya penglihatan terhadap Keagungan Dzat Allah, lalu bagaimana manusia yang kerdil lagi lemah dapat bertahan menghadapi visi Keagungan DzatNya!? Maka di sini, tidak akan sanggup tetap tegak bertahan menghadapi daya penglihatan terhadap Keagungan Dzat Tuhan, melainkan sesuatu yang semisalNya sedangkan tidak ada sesuatupun yang serupa denganNya dari seluruh makhlukNya, dan Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Maklum diketahui secara bahasa dan secara istilah bahawa At-Tajalli bermaksud Adz-Dhuhur, benarlah firman Allah SWT:
وَالنَّهَارِ‌ إِذَا تَجَلَّىٰ
dan siang apabila terang benderang, (2) (Al-Layl),
yakni dhuhur tampak, muncul, jelas, terang-benderang.

Kami mengambil hukum dan menarik kesimpulan dari yang demikian: Bahawasanya At-Tajalli bermaksud dhuhur, muncul, tampak, jelas, terang-benderangnya sesuatu, kerana itu mari kita perhatikan keputusannya, apa natijah setelah Dzat Tuhan bertajalli kepada gunung yang besar itu, apa yang terjadi, adakah ia masih tetap bertahan seperti sediakala di tempatnya? Jawabannya, firman Allah SWT: Tatkala Tuhannya bertajalli kepada gunung itu, maka "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur luluh dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah dia sedar semula, berkatalah dia: Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu dan akulah orang yang pertama-tama beriman (143)
Maha Benar Allah
(Al-A’raaf)

فتدبَّر وتفكَّر في قول الله تعالى:  {وَوَاعَدْنَا مُوسَىٰ ثَلَاثِينَ لَيْلَةً وَأَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً ۚ وَقَالَ مُوسَىٰ لِأَخِيهِ هَارُونَ اخْلُفْنِي فِي قَوْمِي وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ (142) وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (143)} صدق الله العظيم.

Maka bertadabburlah, dan bertafakkurlah pada firman Allah SWT:
Dan kami telah janjikan masa kepada Nabi Musa (untuk memberikan Taurat) selama tiga puluh malam, serta Kami genapkan jumlahnya dengan sepuluh malam lagi, lalu sempurnalah waktu yang telah ditentukan oleh Tuhannya empat puluh malam dan berkatalah Nabi Musa kepada saudaranya Nabi Harun (semasa keluar menerima Taurat): Gantikanlah aku dalam (urusan memimpin) kaumku dan perbaikilah (keadaan mereka sepeninggalanku) dan janganlah engkau menurut jalan orang-orang yang melakukan kerosakan. (142) Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa (merayu dengan) berkata: Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku (DzatMu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatMu. Allah berfirman: Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau dia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu. Tatkala Tuhannya bertajalli kepada gunung itu, maka "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur luluh dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah dia sedar semula, berkatalah dia: Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu dan akulah orang yang pertama-tama beriman (143)
Maha Benar Allah

وكما أثبتنا من محكم الكتاب أن المقصود لكلمة تجلّى أي ظهر وبانَ؛ مثال قول الله تعالى { وَالنَّهَارِ‌ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾ } صدق الله العظيم. ومن ثمّ نعلم علم اليقين أن التجلّي هو ظهور الشيء، فماذا حدث للجبل برغم أنّ الجبل شيءٌ عظيمٌ؟ ولكنّ عظمة ذات الله شيءٌ أعظم بفارقٍ لا حدود له! ولذلك لم يتحمل الجبل العظيم رؤية عظمة ذات الله تصديقاً لقول الله تعالى:  {وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (143) } صدق الله العظيم. وتبيّن لكم أنّ عظمة ذات الله شيءٌ أعظم من كلِّ شيءٍ، ولن يتحمل رؤية عظمة ذات الله إلا شيءٌ مساوٍ لعظمته سبحانه! وليس كمثله شيء في خلقه وليس قبله شيء في الوجود؛ لا إله غيره ولا معبود سواه.

Sebagaimana yang telah kami buktikan dari Muhkam Al-Qur’an, bahawa maksud bagi kalimah Tajalla adalah Dhahara dan Baana
ظهر و بان
-dhuhur, tampak, muncul, jelas, terang-benderang-; semisal firman Allah SWT:
وَالنَّهَارِ‌ إِذَا تَجَلَّىٰ ﴿٢﴾
dan siang apabila terang benderang, (2)
Maha Benar Allah

Oleh itu kita mengetahui dengan keyakinan yang pasti, bahawasanya At-Tajalli adalah dhuhur, muncul, tampak, jelas, terang-benderangnya sesuatu, lalu apa yang terjadi kepada gunung itu meskipun gunung itu adalah sesuatu yang besar? Namun Keagungan, Kebesaran dan Kemahaan Dzat Allah adalah sesuatu yang lebih agung, tersendiri dengan perbezaan tanpa had dan sempadan! Kerana itulah gunung yang besar itu tidak mampu menanggung daya visi penglihatan Keagungan Dzat Allah, benarlah firman Allah: Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa (merayu dengan) berkata: Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku (DzatMu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatMu. Allah berfirman: Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau dia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu. Tatkala Tuhannya bertajalli kepada gunung itu, maka "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur luluh dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah dia sedar semula, berkatalah dia: Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu dan akulah orang yang pertama-tama beriman (143) Maha Benar Allah.

Jadi jelaslah bagi kalian bahawa Kebesaran, Kehebatan, Kemahaan dan Keagungan Dzat Allah adalah Sesuatu Yang Lebih Agung dari segala sesuatu, tidak akan sanggup memandang Keagungan Dzat Allah kecuali sesuatu yang sebanding dengan KemahaanNya Maha Suci Dia! Padahal tidak ada sesuatupun yang serupa dengan Dia pada ciptaanNya, dan tidak ada sesuatupun sebelumNya dalam kewujudan; Tiada tuhan selain Dia dan tiada yang berhak disembah selain Allah.

ونخرج بنتيجةٍ أنّ الله شيءٌ ليس كمثل عظمته شيءٌ في خلقه، ولذلك لم يتحمل الجبل العظيم رؤية ذات الله العظيم سبحانه! ولذلك قال الله تعالى:  { وَلَمَّا جَاءَ مُوسَىٰ لِمِيقَاتِنَا وَكَلَّمَهُ رَبُّهُ قَالَ رَبِّ أَرِنِي أَنظُرْ إِلَيْكَ ۚ قَالَ لَن تَرَانِي وَلَٰكِنِ انظُرْ إِلَى الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَكَانَهُ فَسَوْفَ تَرَانِي ۚ فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَىٰ صَعِقًا ۚ فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ سُبْحَانَكَ تُبْتُ إِلَيْكَ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُؤْمِنِينَ (143)} صدق الله العظيم.

Kita dapat mengambil kesimpulan dan merumuskan bahawa Allah adalah Sesuatu yang tidak ada sesuatupun pada makhlukNya sebanding dengan KeagunganNya, Sesuatu yang tiada sesuatu lain pun menyamai KeagunganNya pada ciptaanNya, kerana itu gunung yang besar tidak sanggup menanggung daya visi penglihatan terhadap Dzat Allah Yang Maha Agung Maha Suci Dia! Sebab itulah Allah SWT berfirman: Dan ketika Nabi Musa datang pada waktu yang Kami telah tentukan itu dan Tuhannya berkata-kata dengannya, maka Nabi Musa (merayu dengan) berkata: Wahai Tuhanku! Perlihatkanlah kepadaku (DzatMu Yang Maha Suci) supaya aku dapat melihatMu. Allah berfirman: Engkau tidak sekali-kali akan sanggup melihatKu, tetapi pandanglah ke gunung itu, maka kalau dia tetap berada di tempatnya, nescaya engkau akan dapat melihatKu. Tatkala Tuhannya bertajalli kepada gunung itu, maka "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur luluh dan Nabi Musa pun jatuh pengsan. Setelah dia sedar semula, berkatalah dia: Maha Suci Engkau (wahai Tuhanku), aku bertaubat kepadaMu dan akulah orang yang pertama-tama beriman (143)
Maha Benar Allah


فانظر لقول الله تعالى:  {فَلَمَّا تَجَلَّىٰ رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا} صدق الله العظيم.  فهل الجبل صار دكاً دكاً من لا شيء في الوجود! أم إنّه تجلّى له اللهُ بذاته العظيمة فجعله دكاً؟ ونكرر ونقول: إنّ التجلّي لغةً واصطلاحاً هو ظهور الحَقّ أو رؤية الشيء، والمهم أنّ التجلّي يُقصد به ظهور الشيء لشيءٍ آخر لا شك ولا ريب. وها نحن نقيم عليك الحجّة مرةً أخرى ولدينا مزيداً من سلطان العلم المحكم نستنبطه لكم بإذن الله من محكم القرآن العظيم، ومن شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر، والحكم لله وهو أسرع الحاسبين.

Perhatikanlah firman Allah SWT: “Tatkala Tuhannya bertajalli kepada gunung itu, maka "TajalliNya" menjadikan gunung itu hancur luluh” Maha Benar Allah. Adakah gunung itu menjadi hancur lebur dan luluh lantak disebabkan oleh bukan sesuatu, oleh yang tiada dalam kewujudan! Ataukah bahawasanya Allah telah bertajalli kepada gunung itu dengan DzatNya yang Maha Agung, lalu tajalliNya menjadikan gunung itu hancur luluh? Kami ulangi dan kami katakan: Sesungguhnya At-Tajalli secara bahasa dan istilah adalah dhuhurnya Al-Haqq, atau muncul, tampak, jelas, dan terang-benderangnya sesuatu.

Apa yang penting, At-Tajalli bermaksud manifestasi sesuatu terhadap sesuatu yang lain, tidak syak dan ragu lagi. Oleh itu kami dengan ini menegakkan hujjah terhadapmu sekali lagi dan kami memiliki tambahan dari bukti ilmu pengetahuan yang Muhkam, yang kami keluarkan untuk menetapkan kesimpulan, rumusan dan hukum dari Muhkam Al-Qur’an yang agung, maka barangsiapa mahu mempercayainya, silakan untuk percaya, dan sesiapa yang mahu mengingkarinya, biarlah dia ingkar, kerana keputusan adalah milik Allah SWT, dan Dia-lah Yang Maha Pantas membuat perhitungan.
وبالنسبة لزيارة القبور، فإذا كانت الزيارة بغرض الدعاء لصاحب القبر بالرحمة والاستغفار فلا حرجَ في ذلك تصديقاً لقول الله تعالى: {وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِّنْهُم مَّاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ ۖ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ (84)} صدق الله العظيم [التوبة:84]. ونستنبط من ذلك جواز الدعاء لأصحاب القبور إلا أن يكون من شياطين البشر، وأما زيارة التوسل بالصالحين لدعائهم من دون الله فذلك هو الشرك وأنهم لا يسمعونكم لكونهم أمواتٌ غيرُ أحياءٍ أجسادَهم بسبب مغادرة أرواحهم، ولو سمعوكم لما استجابوا لكم ويوم القيامة يكفرون بشرككم بدعائهم من دون الله، تصديقاً لقول الله تعالى:  {وَالَّذِينَ تَدْعُونَ مِن دُونِهِ مَا يَمْلِكُونَ مِن قِطْمِيرٍ‌ ﴿١٣﴾ إِن تَدْعُوهُمْ لَا يَسْمَعُوا دُعَاءَكُمْ وَلَوْ سَمِعُوا مَا اسْتَجَابُوا لَكُمْ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكْفُرُ‌ونَ بِشِرْ‌كِكُمْ وَلَا يُنَبِّئُكَ مِثْلُ خَبِيرٍ‌ ﴿١٤﴾}  صدق الله العظيم [فاطر].

Mengenai berziarah ke kubur, sekiranya ziarah itu bertujuan bagi mendoakan ahli kubur dengan rahmat dan ampunan maka tidak ada larangan pada yang demikian itu, benarlah firman Allah SWT: Dan janganlah kamu sekali-kali mensholati [jenazah] seorang yang mati di antara mereka, dan janganlah kamu berdiri [mendo’akannya] di kuburnya. Sesungguhnya mereka telah kafir kepada Allah dan Rasul-Nya dan mereka mati dalam keadaan fasik. (84) Maha Benar Allah (At-Taubah)
Kita dapat menarik kesimpulan dari yang demikian, diperbolehkan untuk mendoakan kebaikan, rahmat serta ampunan bagi ahli kubur, kecuali sekiranya dia dari kalangan syaitan-syaitan manusia. Adapun ziarah untuk bertawassul dengan orang-orang sholeh, dengan menjadikan mereka perantara memohon dan menyeru kepada mereka selain Allah, maka yang demikian itu adalah syirik. Mereka tidak mendengarkan kalian kerana mereka telah mati, tidak hidup jasad-jasad mereka disebabkan telah keluar roh-roh mereka pergi meninggalkan jasad. Walau sekalipun mereka dapat mendengarkan doa kalian, mereka tetap tidak dapat memenuhi permohonan kalian, dan pada Hari Kiamat kelak mereka akan mengingkari kesyirikan kalian dengan berdoa dan memohon kepada mereka selain Allah, benarlah firman Allah SWT:
Dan orang-orang yang kamu seru [sembah] selain Allah tiada mempunyai apa-apa walaupun setipis kulit ari. (13) Jika kamu menyeru mereka, mereka tiada mendengar seruanmu; dan kalau mereka mendengar, mereka tidak dapat memperkenankan permintaanmu. Dan di hari kiamat mereka akan mengingkari kemusyrikanmu, dan tidak ada yang dapat memberikan keterangan kepadamu sebagaimana yang diberikan oleh Yang Maha Mengetahui. (14)
Maha Benar Allah
(Fathir)

وتصديقاً لقول الله تعالى:  {وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَا يَخْلُقُونَ شَيْئًا وَهُمْ يُخْلَقُونَ (20) أَمْوَاتٌ غَيْرُ أَحْيَاءٍ ۖ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ (21)} صدق الله العظيم [النحل]
Benarlah firman Allah SWT: Dan makhluk-makhluk yang mereka sembah selain Allah itu tidak dapat menciptakan sesuatupun, bahkan merekalah yang diciptakan. (20) Makhluk-makhluk itu mati, tidak kekal hidup dan mereka tidak mengetahui bilakah masing-masing akan dibangkitkan (menerima balasan). (21))
Maha Benar Allah
(An-Nahl)

وإني أراك من دعاة الكفار إلى الإلحاد بوجود الله ومن الدعاة إلى المؤمنين إلى الشرك بالله، وحسبي الله على كلِّ من يصدُّ عن صراط العزيز الحميد ويبغيها عوجاً وهو يعلم الحَقَّ من ربِّه، وأولئك لهم عذابٌ عظيمٌ؛ الذين يصدون عن الصراط المستقيم، ولسوف تعلمون، والحكم لله ربّ العالمين.

Sesungguhnya aku mendapati engkau adalah dari kalangan penyeru kekufuran, yang mengajak menuju atheisme untuk menafikan kewujudan Allah, dan dari kalangan yang menyeru kaum mukminin untuk syirik terhadapNya. Cukuplah bagiku Allah ke atas semua yang menghalang-halangi dari Jalan Tuhan Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji, dan menghendaki jalan itu bengkok padahal dia mengetahui kebenaran itu dari Tuhannya, oleh itu bagi mereka ini azab seksaan yang besar; yakni bagi orang-orang yang menghalang-halangi manusia dari Jalan Yang Lurus, sungguh kelak mereka akan mengetahuinya, dan hak untuk membuat keputusan adalah milik Allah SWT Tuhan Semesta Alam.

وسلامٌ على المرسلين، والحمد لله ربِّ العالمين..
الداعي إلى صراط العزيز الحميد؛ خليفة الله وعبده الإمام المهدي ناصر محمد اليماني.

Salam sejahtera ke atas para Rasul dan segala puji
bagi Allah Tuhan Semesta Alam..

Penyeru ke Jalan Tuhan Yang Maha Perkasa Lagi Maha Terpuji;
Khalifah Allah dan hambaNya, Al-Imam Al-Mahdi
Naser Mohammed Al-Yamani
ـــــــــــــــــــــــ


sumber:

http://www.mahdi-alumma.com/showthread.php?p=145569

http://www.mahdi-alumma.com/showthread.php?p=145844

2 comments:

  1. Salam, my name is Qasim, from last 26+ years Allah and Muhammad s.a.w keep coming into my dreams, over 460+ times Allah comes in my dreams and 250+ times Mohammad s.a.w comes in my dreams, Muhammad s.a.w is the last Messenger of Allah and i am the Ummati of Prophet Muhammad S.A.W, many dreams related to Muslim Ummah, Signs of Qiyamah, Gog Magog, Esa a.s, and End of Time, I have shared few dreams on my fb Allah and Muhammad s.a.w in my Dreams

    ReplyDelete
  2. Telah dikumandangkan dengan mengelilingi Kabbah Pemimpin Islam Al Jaabir (shallallaahu alaihi wa alainas salam) bersama dengan orang-orang yang telah beriman kepadanya
    Labbaik allahumma labaik, labbaik, laa syariika laka labbaik, innalhamda, wanni’mata, laka wal mulk, laa syariika lak.

    PEMIMPIN ISLAM TELAH DATANG, KUNIYAHNYA AL JAABIR, NAMANYA MUHAMMAD ZUBIR BIN AMIR ABDULLAH

    Aqratum wa akhadtum’alaa dzaalikum ishril ?
    Qaaluu : “ Aqrama.. Aqrama.. Aqrama “
    Qaala fasyhaduu ana ma’akum minasy syaahidin
    “ ashyadu an laa ilaaha illallahu wa anna muhammadarrasulullah "


    Pemimpin Islam Al Jaabir (shallallaahu alaihi wa alainas salam) telah berada di kota Mekkah menanti datangnya para Penolong Agama Allah SWT

    Suara terompet dari langit terdengar di sebelas negara sebagai tanda kedatangannya di kota Mekkah...

    datanglah .. datanglah ke kota Mekkah, jumpailah Beliau ... Berbaiatlah... Walau harus merangkak di atas salji .. Walau di depan ada lauatan api


    WAKIL PEMIMPIN ISLAN DIKOTA MEKKAH :
    HP. +966548463476 - ( 01017 966548463476 )

    www.al-jaabir.com

    ReplyDelete